Monday, May 25

saya seronok jadi kanak-kanak, sebab...

hari tu time bagi tazkirah , suddenly teringat zaman kanak-kanak dlu. mama selalu tanye. "Kin nanti dah besar nak jadi ape??" mak mak korang pun mesti tanye the same kan? kan? nanti jawapan pun standard aje "nanti nak jadi doktor, lawyer, arkitek, bla bla". mane taknye dah everyday kaum mak mak kate "nanti kalau dah besar kerja elok elok eh. jadi doktor, cikgu, bla bla". cube lah mak mak tukar sikit instead of common job tu suggest yang extaordinary sikit contohnye macam ni "Kin, nnt dah besar jadi la  Dr House, tak pun Blair Warldorf, paling koman pun Siti Nurhaliza" haa kan smart!! 

i pun tak terlepas dari soklan tu jugak. kecik kecik dlu mama selalu tanye. sampai penat woo ulang skrip yang same (nk jadi cikgu, doktor n blablabla). so ape salahnye kalau i nak berlaku jujur. kan? kan?*saya seronok jadi kanak-kanak, sebab...*

mama: Kin, nanti dah besar nak jadi ape?
me: nak jadi cashier la ma. saye nak main machine cashier tu hari-hari :)
mama: astaghfirullahalazim. anak aku.

cuba kalau i jawab d same ans now, at my age *ehem21tahunehem* ni, mest darah mama naik tinggi sampai meter sfigmomanometer *betul ke name die camni? tah panjang sangatkan susah student nak hapal* tu tak bleh ukur dah heheh.ok cashier was my dream job when i was 5-6yrs old tak salah. cant remember. hehe cool kan. cube korg bayangkan? betapa kembangnye hati dapat duk n operate machine cashier tu. walla~ dah tu drawer die bleh popout n siap ade bunyi lagi with just a press on the button. whoaaaa!! kagum weh kagum. n thanks to mama. sebab belikan for me machine cashier mainan yang sebijik macam real cashier machine tu. tapi bila pindah-pindah i misplaced the thing. sobb. tp wondering why mama bli machine fake tu eh? maybe die taknak this dream job melekat jadi my ambition one day. huhu. well done mama well done. u succed!

mama: Kin, nanti dah besar nak jadi ape?
me: nak jadi pak guard ma.nanti bleh pergi kerja pakai tie.
mama: hahahahaha oh anak aku. ape kne kau ni?

haha i admit memang bengong tahap kude belang kot.this happened when i was around 5-7yrs. haha sebab tie sanggup nak jadi pak guard. tp memang cool ape. pakai tie pg kerja. kasut kilat-kilat. holding senapang. pergh! macho beb macho. heh actually that time kan baru-baru nak up. baru masuk skola la kate kan. then tengok sume prefect pakai tie nampak gile smart duh. bila skola discriminate antare prefect n student n suddenly  muncul ambition yang plek-plek macam pak guard atau promoter billion silalah jangan blame student anda ok! tapi bagus jugak. disebabkan azam yang kuat untuk pakai tie, i never missed a doa for me being selected as a prefect. 2 tahun beb doa. finally, time standard 5 baru selected. tu pun atas kesilapan technical. kalo i nak jot down details nanti sampai esok tak habis heh. ok i cut it short.anywayy..

hehe thank youu Pn Uma Devi for selecting me :) Happy belated teachers day to you and all that have been teaching me before.

despite all those ambitous yang merapu tu, i am very glad yang sume tu tak stay permanent. untuk kanak-kanak underage yang bercita-cita nak jadi doktor, aku nasihatkan baiklah korang cari other ambition je. susah ok. frankly bukan setakat susah aje, tapi istilah yang lebih tepat ialah SUSAH NAK MAMPUS. hahahahaha 

♥

5 comments:

ayunietahir said...

pak guard? sangat la tak betol... hahaha..
aku dulu pensyarah.. pensyarah pensyarah.. erk?hancus anak murid aku!! haha

ayunietahir said...

nice layout makcik!

cken said...

haha pensyarah? great. atleast something diff. nnt kite tgk ek 10 taun lagi. berhasil tak jadi lecturer. nnt org panggil ko pn ayuni. wahh!
nway thanks babe.

vYe said...

aku dulu lg mangkok, nak kd kerani la...
ape yg best sgt jd jerani,aku pon xtau...

speaking of teachers ni,dat day aku pegi bainun...
kkk aku kene wat research kat sana...
wallaweh sume da brubah...
aku free hair...
so jmpe ckgu mne2,aku tunduk aje...
tp pn norasina,cuba jugak tgk muka aku yang dah-tahap-tunduk-habis-kalau-boleh-nak-cium-jalan.....
segan aku...

cken said...

kd kerani?? haha ni mesti sbb nak ngorat bos nih hahaha

gle la wehh ape yg brubah kat bainun tu?
then pn norasina spt detect kau tak??
ust khairi??
sume da tue2 la wey
tah ingat lagi ke tak